ممیزی کتاب را به اهل فرهنگ بسپارید



رئیس جمهوری در اختتامیه جایزه کتاب سال، ضمن اشاره به وظیفه تسهیل گری دولت در راستای توسعه کتاب و کتابخوانی گفت:«وزارت ارشاد باید ممیزی را به انجمن‌های تخصصی، اندیشمندان و ناشران بزرگ واگذار کند تا ممیزی‌ها دقیق و تخصصی انجام شوند. امور را به اهلش واگذار کنیم، هرچیزی که به اهلش واگذار شود موفق‌تر خواهد بود.»
به گزارش «ایران» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، معرفی برگزیدگان سی و پنجمین دوره «جایزه کتاب سال» و بیست و پنجمین دوره «جایزه جهانی کتاب سال» در حالی صبح دیروز در تالار وحدت انجام شد که رئیس جمهوری، جمعی از مسئولان فرهنگی، کشوری و همچنین اهالی کتاب کشورمان در این مراسم حضور داشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی زمینه ساز عزت و هویت ملی شد، تصریح کرد: ورود اسلام نقطه ممتازی برای تمدن ایران و انقلاب و نقطه عطف مهمی در تاریخ ایران بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه نمی‌خواهم انقلاب ایران را هم‌وزن دین مبین اسلام قرار دهم، اظهار داشت: با نگاهی به شرایط کشور پیش و پس از انقلاب در می‌یابیم که دوران پیش از انقلاب، زمان تحقیر ملت از سوی استعمارگران و مستبدان بود و دوران بعد از پیروزی انقلاب زمان عزت و شکوفایی ملت ایران در سایه حاکمیت ملی و احترام به فرهنگ دینی و ملی مردم است.
رئیس جمهوری تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران به آرا، اندیشه و تفکرات مردم و هویت دینی و ملی ملت عزت بخشید که البته در این تحول و انقلاب بزرگ، کتاب، مکتوب و سخن نقش بسیار اساسی را داشته و فرهنگ و هنر ما را وارد عالم جدیدی کرده است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه در دورانی بخش بزرگی از جامعه مذهبی و متدینین به دلایلی از هنر فاصله گرفته و فرار می‌کردند، گفت: حتی در دوره‌ای مذهبی‌ها با دلایل خاصی که داشتند محیط‌های دبیرستان و دانشگاه را برای جوانان خود مناسب نمی‌دیدند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه دورانی در این کشور ورود به دانشگاه و فراگیری علوم جدید و هنر، به معنای بی‌دینی بود، خاطرنشان کرد: در آن دوران انس داشتن با علوم جدید بسیار دشوار بود و اگر طلبه‌ای قصد داشت تا به‌دنبال خواندن دروس کلاسیک رفته و در دانشگاه تحصیل کند به او به شکل دیگری نگاه می‌کردند و از حوزه اخراجش می‌کردند و باید خیلی مخفی و سری این کار را انجام می‌داد.
دکتر روحانی بحث و جلسات متعدد متفکران، صاحب‌نظران و عالمان راجع به پایه‌های انقلاب را در شکل‌گیری انقلاب بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: هیچ‌کس تا سال 56 تصور نمی‌کرد که در این کشور، حکومت اسلامی ایجاد می‌شود و تمام مباحث بر این مبنا بود که بتوانند رژیم را قانع کنند تا از برخی اقدامات دست برداشته و با دین مبارزه نکند، اما در سال 56، شرایط تغییر کرد و این زمزمه به‌گوش می‌رسید که صدای طبل سقوط حکومت رژیم شاهنشاهی به‌گوش رسید.
رئیس جمهوری ادامه داد: در آن دوران بحث بر این بود که اگر رژیم شاهنشاهی سقوط کند حکومت جدیدی که به وجود خواهد آمد، خلافت اسلامی است یا حکومت اسلامی؟ و آیا مردم در آن حکومت نقش دارند یا خیر؟
دکتر روحانی به شعار «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» در ابتدای نهضت اشاره کرد و گفت: در مقطعی امام(ره) از پاریس اعلام کرد که حکومت آینده ما جمهوری اسلامی خواهد بود و بیان این مطلب نه به‌خاطر این بود که امام این عنوان را پسندید و به‌کار برد، بلکه حاصل ده‌ها و صدها جلسه و بحث‌های عمیق بوده است.
به گفته رئیس جمهوری امام با تأکید بر نقش مردم شعار حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی، تغییر داد و وقتی توضیح داد که جمهوریت و اسلامیت به چه معناست، شعار مردم نیز تغییر کرد.
دکتر روحانی از نقش اساسی کتاب در تحول جامعه و تحرک نسل جوان و ایجاد اندیشه نو، سخن گفت و در ادامه خاطرنشان کرد: امروز رسالت سنگینی بر دوش نویسندگان، عالمان و فرهیختگان است تا آنچه برای جامعه ضروری است، از طریق بیان و کتابت بگوید و واقعیت‌ها را نشان دهند.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کتاب باید بخشی از نیازهای جامعه را تأمین کرده و مطالبی را در بر داشته باشد که مردم تشنه آن هستند تا مورد استقبال باشد، گفت: امروز در دنیا، کتاب‌هایی به چاپ می‌رسد که بواسطه آنکه منطبق با نیاز و خواست مردم بوده و برآیند نیازهای فرهنگی، علمی جامعه هستند، مردم برای خرید آن در صف‌های طولانی می‌ایستند.
دکتر روحانی با تأکید بر اینکه دولت باید در راستای توسعه و ترغیب کتاب و کتابخوانی، تسهیل‌گر باشد، گفت: وزارت ارشاد در این راستا باید ممیزی را به انجمن‌های تخصصی، اندیشمندان، فرهیختگان، نویسندگان و ناشران بزرگ واگذار کند تا این ممیزی‌ها به طور دقیق و تخصصی انجام شود.
 رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اگر هر موضوعی به اهلش واگذار شود، نتیجه مثبتی خواهد داشت و موفق‌تر خواهیم بود، گفت: ما برای حضور افراد در انتخابات و بررسی شایستگی آنها افراد مختلف را در کمیسیون‌ها و اتاق‌های مختلف بررسی می‌کنیم، اما در دیگر کشورها چند حزب بزرگ وجود دارند که آنها افراد را در فیلترهای خود قرار داده و برای حفظ آبرو و جایگاه خود شایسته‌ترین را به‌عنوان کاندیدا معرفی می‌کنند و این فیلتری طبیعی و در اختیار مردم و یک حزب است؛ فرق در تصمیم‌گرفتن در یک اتاق و یک سالن است که به‌نظرم تصمیم‌گیری در سالن وسط جامعه، خیلی مناسب‌تر از تصمیم‌گرفتن در یک اتاق در بسته است.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه ما باید برای انجام همه امور، از جمله مسائل مربوط به فرهنگ، بهترین راه را انتخاب کنیم، گفت: اگر کارها را به‌مردم و انجمن‌های تخصصی واگذار کنیم، مطمئناً دچار ضرر و زیان نخواهیم شد.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه کتابخانه لذت‌بخش‌ترین مکان‌هاست و آنهایی که از خواندن کتاب لذت می‌برند قطعاً در کارها موفق خواهند بود، افزود: ما باید جامعه را تشویق به خواندن کتاب کنیم و اگر در این راستا آموزش و پرورش‌مان، ایرادهایی دارد، باید بررسی شده و در جهت رفع مشکلات گام برداریم.
دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز کلاس‌های درس ما نشاط لازم را ندارند در حالی که باید کلاس‌های درس کتابخوانی را ترویج‌ کنند، گفت: امروز فضای مجازی دنیای جدیدی را به وجود آورده و فضایی را آفریده تا مردم بنویسند و مسئولان و نخبگان بخوانند و در حقیقت یک ارتباط دوسویه میان مردم، جوانان و مسئولان و نخبگان به وجود آمده است.
رئیس جمهوری اظهار داشت: امروز دورانی به وجود آمده که باید ابتدا نخبگان، فرهیختگان و مسئولان، نوشته‌ها و کتاب‌های جوانان را در فضای مجازی بخوانند و سپس بر مبنای نیاز آنها تصمیم بگیرند.

مکث
لازمه توسعه پایدار، گسترش کتابخوانی است
سیدعباس صالحی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

انقلاب اسلامی با کتاب متولد شد، همان‌طور که اسلام با کتاب متولد شد.انقلاب اسلامی از معدود انقلاب‌های جهانی بود که رهبران آن از جمله امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله طالقانی، رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نویسنده بودند. انقلاب اسلامی با نویسندگان به دنیا آمد و کتاب‌ها، خیابان‌های همه شهرها را در این دوران پر کردند و انقلاب اسلامی در دوران پایداری نیز به کتاب نیازمند است. کتاب‌ها، نقطه اتصال ما به علم، فرهنگ، هنر و دین هستند و توسعه اجتماعی کشورها با کتاب، پیوند عمیق و وثیق دارد. اگر بخواهیم مثالی بزنیم، کتاب مانند ذخایر نفت خام است که با پتروشیمی این ذخیره طلایی، فرآوری می‌شود و به علم پیشران، فرهنگ خلاق، هنر پویا و دین عالمان و نه عامیانه تبدیل می‌شود. اگر بخواهیم توسعه پایدار همه جانبه و ژرف نگر داشته باشیم به کتاب و خواندن کتاب خوب نیازمندیم. دولت دوازدهم به ریاست دکتر روحانی باید بتواند بیش از گذشته به حوزه فرهنگ مکتوب توجه کند و فرصت‌های نقد، منزلت پدیدآورندگان تفکر و اقتصاد و مسائل معیشتی آنها بیش از گذشته فراهم شود.